سازمان اوقاف و امور خیریه؛ به دلیل اهتمام به ساماندهی مسابقات قرآن و فعال‌سازی ستاد برگزاری مسابقات و نیز نوآوری در برگزاری این مسابقات در دومین همایش تجلیل از دستگاه‌های برتر قرآنی کشور تجلیل شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، دومین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی با حضور جمعی از مسئولان کشورمان در تالار سوره حوزه هنری و با تلاوت آیاتی از کلام الله وحی توسط محمد کرمانی، قاری ممتاز کشورمان برگزار شد.
 
* دسته‌بندی دستگاه‌ها در دو گروه شایسته تحسین و تکریم
 
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در سخنانی با اشاره به اینکه این دومین همایش پایش دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی کشور را در ماه نزول قرآن کریم برگزار می کنیم، گفت: در قرآن کریم افراد به نسبت میزان توجه به قرآن کریم به سه دسته تقسیم شده‌اند؛ اول عده‌ای که برگزیده ما هم بودند و ارث برنده کتاب بودند، نسبت به کتاب ظلم کرده و حق آن را ادا نکردند و جایگاه کتاب را در حوزه خانواده و اجتماع و ... ادا نکردند.
 
وی با اشاره به اینکه گروه دوم نیز بینابین هستند، افزود: این گروه افرادی هستند که به بخشی از قرآن عمل نموده و به بخش دیگر نیز عمل نکردند، گروه سومی نیز بودند که گوی سبقت را نسبت به عمل به قرآن کریم از بقیه ربودند و معنویات و کمالات انسانی را با همین کتاب و به اذن الهی طی کردند و فضل کریم هم همین است.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: ما به عنوان حکومت جمهوری اسلامی و دستگاه‌های زیر مجموعه نظامی که رسالت اصلی خود را توسعه فرهنگ قرآنی قرار داده است، چه نسبتی با قرآن کریم داریم، باید نگاه کنیم و ببینیم که از کدام یک از گروه‌های سه گانه هستیم. این امر بسیار امر حساس و مهمی است که باید امروز پاسخ آن را بدهیم تا فردا در روز قیامت سربلند باشیم.
 
محمدی خاطرنشان کرد: اینکه قرآن کریم به عنوانی زیرسازی‌ترین و اصولی‌ترین جایگاه‌ها در نظام فکری و طراحی برنامه ما در دستگاه‌ها مطرح باشد نقطه اصولی و اساسی است، باید ببینیم اینگونه است یا خیر، اینکه تک تک قوانین بایستی بر اساس رویکرد قرآنی صورت بگیرد نکته دیگری است که باید نسبت به آن پاسخگو باشیم.
 
محمدی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ذاتی شورای توسعه ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی بوده است، گفت: طرح ملی پایش عملکرد دستگاه‌ها بر اساس همین بند از وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که در سال ۹۳ آغاز شد و در سال ۹۴ نیز ادامه یافت.
 
وی اذعان کرد: امسال و در دومین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی ۱۳ دستگاه و پنج استان برتر معرفی خواهند شد. البته دستگاه‌ها را در دو گروه قرار داده‌ایم که شامل گروه شایسته تکریم و گروه شایسته تحسین است. گروه تکریم دستگاه‌های اصلی هستند که دارای فعالیت‌های ویژه بوده و نگاه جامعی به فعالیت‌ها دارند، در بحث تحسین نیز دستگاه‌هایی مدنظر قرار گرفته است که دارای مصادیقی از کارکردهای ویژه و موردی هستند که قابلیت ستایش را دارند.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به اعلام اسامی دستگاه‌های برتر این دوره پرداخت و گفت: وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بهزیستی کشور، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی قرآن، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم، دبیرخانه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مردمی و کارگروه قرآن بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء به عنوان دستگاه‌های شایسته تکریم شناخته شده‌اند.
 
محمدی گفت: هیئت پایش ما که ترکیبی از ۱۳ کارشناس از دستگاه‌های مختلف بوده به این نتیجه رسیده است که این دستگاه‌ها مورد تکریم قرار گیرد، در شوراهای استانی هم پنج استان بوشهر، گلستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی به عنوان استان‌های برتر معرفی شده‌اند.
 
* معرفی دستگاه‌های شایسته تکریم
 
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ به خاطر بازطراحی برنامه‌های درسی رشته علوم و معارف قرآن و حدیث.
 
وزارت آموزش و پرورش؛ به خاطر راه‌اندازی ۳۱ هزار و ۷۰۰ هیئت مذهبی و ۶۰۰ دارالقرآن و نیز ۵۸۰ هیئت ویژه فرهنگیان.
 
سازمان اوقاف و امور خیریه؛ به خاطر اهتمام به ساماندهی مسابقات قرآن و فعال‌سازی ستاد مسابقات قرآن و نیز نوآوری در برگزاری مسابقات قرآن.
 
ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ به خاطر فعالیت در زمینه ارتقای سطح مهارت‌های قرآنی فرماندهان، مدیران و کارکنان.
 
جهاد دانشگاهی؛ به ‌خاطر ایجاد مرکز رشد و شکوفائی فناوری‌ها و هنر قرآنی و نیز ایجاد مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم.
 
سازمان تبلیغات اسلامی؛ به خاطر حسن اجرای مصوبه ضوابط ارزیابی حافظان قرآن از سال ۱۳۸۵ تا کنون.
 
شورای عالی قرآن؛ به خاطر حسن اجرای ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم.
 
جامعة المصطفی(ص) العالمیه؛ به خاطر راه‌اندازی شبکه قرآنی گسترده در عرصه بین‌الملل.
 
مرکز حوزه علمیه؛ به خاطر فعالیت در زمینه تصویب واحدهای درسی دانشی و مهارتی قرآن در برنامه درسی جدید حوزه‌های علمیه.
 
سازمان بهزیستی کشور؛ به خاطر اهتمام در زمینه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و نیز اهتمام جدی به فعالیت‌های قرآنی مددجویان.
 
دبیرخانه ستاد عالی نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد؛ به خاطر توسعه مباحث فهم و تفسیر قرآن کریم در کانون‌ها و برگزاری جشنواره قرآنی «مدهامتان».
 
اتحادیه تشکل‌های قرآنی مردمی کشور؛ به خاطر فعالیت‌های قرآنی مطلوب در مناطق محروم.
 
کارگروه قرآنی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء؛ به خاطر اهتمام به تشکیل جهاد فرهنگی و قرآنی و اجرای فعالیت‌هایی در راستای منویات مقام معظم رهبری.

 
* معرفی پنج استان برتر
 
در ادامه نیز پنج استان برتر به خاطر انسجام بخشی به فعالیت‌های قرآنی در سطح استان مورد تجلیل قرار گرفتند، این استان‌ها عبارت از؛ بوشهر، گلستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی بودند.
/2759/